Huub en Monique's weblog

Het verhaal van hoop en vrees,geluk,liefde en angst. Maar bovenal het varhaal van mijn moedige man en zijn strijd tegen Melanoom kanker. En de strijd die ik daarna gevoerd heb. Met vallen en opstaan zal ik het zónder mijn grote liefde moeten doen. Ik zal hem altijd dankbaar blijven voor alles wat hij mij gegeven heeft.

20 december 2007

Feestdagen.

Alweer de laatste weken van het jaar. Wéér een jaar voorbij en ik vraag me af wat het komende jaar weer allemaal gaat brengen.
Wat gaan wij mensenkinderen in 2008 weer allemaal mee maken?

Bij iedereen zal inmiddels de kerst boom staan, de versieringen door het hele huis hangen, de kerst kaarten de deur uit zijn en de pakjes onder de boom liggen. De koelkasten zijn gevuld met overdadig kerst voedsel. Om over de speciale toetjes en drankjes nog maar te zwijgen. Alles om het maar zo leuk en gezellig mogelijk te maken.
Want dat hoort zo. Dat doet iedereen en wij dus ook. We geven elk jaar weer veel te veel geld uit aan dingen die er eigenlijk niet toe doen. Om maar het gevoel te hebben dat we ''gelukkig'' zijn.

Hoe komt het dan toch dat juist met de kerst mensen zich zo ongelukkig en gestrest voelen? Dat we gék worden van de druk die er de laatste dagen is omdat alles nog in huis ''moet'' komen? Waarom voelen mensen zich juist met deze mooie, warme, liefdevolle dagen voor de deur dan zo ongelukkig en alleen?

Ik denk dat we met kerst een beetje uit het oog verliezen waar het écht om draait, waar het écht om gaat.

Het gaat er niet om of je nog mooiere kerst ballen hebt dan vorig jaar, het gaat er niet om of er voldoende eten op tafel staat. Daar worden we niet gelukkiger van.

Het gaat erom dat we rust en vrede in ons hart voelen. Het gaat erom dat we er zijn voor elkaar, het hele jaar. Het gaat erom dat we een ander eens de hand pakken en zeggen......kom maar, ik ben er voor je en ik help je. Je kunt op mij rekenen want ik ben je vriend en ik wil er altijd voor je zijn. Het gaat erom dat we niet alleen maar nemen en zoveel mogelijk willen ''hebben'', maar dat we ook eens geven.
Zet je hart open voor anderen en stel je kwetsbaar op, wij mensenkinderen hebben elkaar zo hard nodig. Niet alleen met kerst.

Ik zie het feest van kerst niet meer als twee dagen van verplichte bezoekjes afleggen en zoveel mogelijk en zo duur mogelijk eten. Ik zie het feest van kerst als het feest van licht en hoop.
Ik zie het als een samenzijn met lieve mensen die dat licht en die hoop graag samen met me willen beleven.

Ik wens iedereen dan ook hele gelukkige kerst dagen toe. Ik wens iedereen licht en hoop in het hart. Hou elkaars hand vast en geef de hoop door aan elkaar.

Hou van elkaar.

Hele fijne kerstdagen allemaal en óp naar een hoopvol, liefdevol en gezond 2008.
 
eXTReMe Tracker