Huub en Monique's weblog

Het verhaal van hoop en vrees,geluk,liefde en angst. Maar bovenal het varhaal van mijn moedige man en zijn strijd tegen Melanoom kanker. En de strijd die ik daarna gevoerd heb. Met vallen en opstaan zal ik het zónder mijn grote liefde moeten doen. Ik zal hem altijd dankbaar blijven voor alles wat hij mij gegeven heeft.

30 augustus 2006

Ik hou me groot maar........

......het doet pijn. Vreselijk veel pijn. In één van de eerste stukjes door ons geschreven op deze weblog zei Huub nog dat het absoluut geen triest verhaal ging worden. Kijk bij ''geboekt'' mei 2006. Geen verdrietig onderwerp, geen verdrietige weblog schreef hij nog. Maar we kunnen er nu ook niet veel meer van maken dan een triest verhaal.

Even kort de afgelopen dagen ; vrijdag waren Huub zijn ouders hier en er kwamen 's-middags een aantal collega's van Huub. Wij zouden 's-morgens naar een vergadering gaan in Spijkenisse, maar dat ging niet doordat Huub niet uit bed te krijgen was. Té moe en té veel hoofdpijn. Ik had contact met Frank en we spraken af dat de jongens nadien hier naartoe zouden komen. ze hadden een ''aardigheidje'' voor Huub. Daar wist ik natuurlijk van. Niet alle collega's kwamen, dat zou te druk worden, maar een man of 7 was er wel. Huub kreeg een origineel T-shirt en een voetbal van het Nederlands elftal, gesigneerd door alle spelers van het Ned.elftal. En daarbij 4 kaarten voor de eerste wedstrijd van het Ned. elftal in............020. Ok, de Arena zal ook best eens een leuke ervaring zijn JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hou je mond Leen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar súper, ze doen het toch maar weer voor Hupie.
Hij zat stoer te wezen tussen zijn collega's. Babbelde ''vrolijk'' mee. Hij wil er zo graag bij horen. Maar hij was moe. Maar liet zich niet kennen. Hij dronk zelfs koffie mee. Nou, dat wil wat zeggen hoor. Dat lust ie al weken niet meer.
De wedstrijd is in oktober..............we verheugen ons erop maar we moeten maar afwachten.

We wilden ook héél graag eens kijken bij ons petekindje in Zwolle. Dat wilden we zaterdag doen als Huub zich goed genoeg zou voelen. Huub zijn ouders boden aan dat wij dan met hen mee zouden rijden naar Raalte, dan konden we daar overnachten en dan konden we de volgende dag naar Zwolle gaan. Zo is het dus ook gegaan, hup in de auto naar Raalte, de volgende dag hup in de auto naar Zwolle, wat wel super was want we hebben wel het allerliefste petekindje van de hele wereld. Het was gewoon fijn om Huub met het kindje van zijn beste maatje in zijn armen te zien.
Boudewijn stelde nog voor om 's-avonds even naar het feest in Raalte te gaan en dat vond Huub ok.
Hij is ook meegeweest, en iedereen vond dat dat zo stoer van hem was. Hij deed het toch maar en hij heeft zelfs 2 biertjes gedronken.
Maar na een uurtje wilde Huub wel erg graag naar huis. Hij was zó moe.
En dat moment voelde als afcheid nemen. Ik zei nog zachtjes'''dág Stoppelhaene'' dat was het dan . Huub is er mee opgegroeid, maar ik kom er ook al 5 jaar. En dit was gewoon de laatste keer. Misschien niet voor mij, ik hoop dat ik mijn band met Raalte blijf houden. Daar zal ik ook moeite voor doen.
En zo is het nu met alles. Alles kan de laatste keer zijn. Ik voel ook het verdriet van Ben en Riet, Huub zijn ouders, zij hebben ook het gevoel van ; is dit de laatste keer dat hij thuis in Raalte was? Vreselijk toch.
Maar daar moeten we met zijn allen nu wel rekening mee gaan houden. Het gaat erg hard met Huub. En ik denk dat wij dat allemaal weten behalve Huub zelf.

Het weekeinde was fijn, maar ook een belasting voor Huub. en dat merk je pas als je thuis bent. Hij is zijn bedje ingedoken en er maar weinig uit gekropen. Hij slaapt nu 20 van de 24 uur. Hij was total los na het weekeinde.
We doen zó ons best voor hem maar we dringen niet meer door, de kids en ik. Hij wil geen telefoon meer aannemen, is het helemaal zat om steeds te moeten vertellen hoe het met hem gaat, wil niemand meer spreken, Ben en Riet niet, Gré en Gó niet, Luc en Boud niet, niemand.
Hij neemt gewoon niet meer op, ook collega's en vrienden uit Maasluis en mijn familie niet.

Pfffffffff........da's best een lekkere taak die ik erbij heb. dat zijn héél veel telefoontjes voor Moniqueje. Maar blijf wel bellen ajb, ik heb hoop dat het nog eens veranderd.
Ik ben nu ook wel zover dat ik eerlijk durf te zeggen dat een telefoontje of een bezoekje niet zo uitkomt. Ik moet wel, anders kom ik nergens meer aan toe. Ik werk niet meer, zorg voor Huub, de kids, de beestjes, het huisje en alles wat daarbij komt. Wat klaag ik nou, ik ben gezond, maar het is wel zwaar. RETE zwaar.

Ok, gisteren had ik het ook helemaal gehad. Er moet iets gebeuren. Huub ligt in de slaapkamer al elke dag een beetje te sterven, wil niet meer praten, óók niet met mij, heeft alleen nog maar pijn, hij zit maar wat aan te klooien met de medicijnen en wij groeien knetterhard uit elkaar.

Huub zit in de ontkenningsfase, hij heeft ook maar het idee dat als hij met de medicijnen stopt ''de teringzooi'' zijn lijf uit is. Het is allemaal teringzooi zegt hij dan. De dexametason moet stoppen want dat is niet goed voor je.En ik kan daar niks mee. Als ik hem op andere gedachten wil brengen wordt hij boos en dan zegt hij dat ik op hem in zit te praten en dat ik moet kappen.

Vanmorgen heb ik de huisarts gebeld met het verzoek of hij langs wilde komen. Dat deed hij gelukkig ook al met 5 minuten. Dat was een goed gesprek. Wij weten nu wat de huisarts voor ons kan betekenen in deze periode. En zijn eerste vraag was wat voor begeleiding wij krijgen vanuit de Daniel den Hoed kliniek. Niet dus. Geen begeleiding. En ik heb ook helemaal geen zin om daar naartoe te blijven gaan. Huub is daar klaar, is uitbehandeld. Alles wat ze nog voor hem kunnen doen is pijn bestrijden en geestelijke hulp bieden. Maar er is in de Daniel nooit een band opgebouwd met een arts. En daar zijn we nu wel aan toe.Daarna het Vlietland ziekenhuis gebeld met de vraag of we daar terug kunnen komen. En dat kan. ''Oh, gaat het om meneer Nijkamp? Komt u maar a.s. vrijdag om half 9''. Joepie. Een vertrouwde omgeving, Dr. Mares die Huub destijds geopereerd heeft en zo met hem begaan was, die zelfs afgelopen vrijdag belde hoe het met hem ging, hem met tranen in haar ogen overdroeg aan de Daniel den Hoed kliniek.
Huub was haar zorgenkindje. Iedereen op de polie in het Vlietlandziekenhuis heeft het nog dagenlijks over mijnheer Nijkamp, vertelde ze mij vrijdag.
De oncoloog verpleegkundige heeft de kennis in huis om ons geestelijk bij te staan, en haar kennen we ook. En al zou Huub nog een scan moeten ondergaan, dan kan dat in het Vlietland ook. Morgen ga ik nog wel even bellen met de Daniel, maar dan zal ik ze vertellen dat we liever naar een arts gaan die begaan is met de patient.
In de Daniel heeft Huub zo'n beetje alle artsen gehad die er maar zijn en als je nu belt krijg je te horen dat je morgen op het spreekuur maar even terug moet bellen. Ja GVD mijn reet. Ik ben het zat. Ik ga knokken.
Sorry lui voor de grove taal maar ik heb gisteren van ene Frank geleerd om van leer te trekken. Lekker is dat zeg, op zijn tijd. Dank Frank voor de wijze les.

lieve allemaal, ik heb vanmorgen om 6 uur een brief geschreven aan Huub. Hij sliep nog, de kinderen ook en het was lekker rustig. In die brief heb ik hem geschreven dat ik hem van nu af aan in zijn waarde zal laten. Hij wil niet praten over wat komen gaat en ik heb geen zin in ruzie of harde woorden daarover. Dit zou een bijzondere periode in ons leven moeten zijn, sterk naar elkaar toe, veel praten, nog genieten van alle dag, dingen uitspreken naar elkaar toe, maar praten over wat komen gaat maakt het alleen maar moeilijker. Huub wil gewoon niet meer. Ik heb hem geschreven hoeveel ik van hem hou. Ik heb hem geschreven dat als het einde dáár is ik bij hem zal zijn en voor hem zal zorgen en dat hij niet bang hoeft te zijn dat hij alleen is. ik heb hem geschreven hoe ik denk dat het strakjes allemaal moet gaan lopen. Hij heeft namelijk in een verklaring geschreven dat hij dat allemaal aan mij overlaat. Ik heb hem zó veel geschreven. Ik heb het op tafel gelegd, hem verteld dat het er ligt, hem ook verteld dat hij het niet hoeft te lezen en als hij het wel leest hij niet hoeft te reageren. Ik hoop natuurlijk wel dat hij erop reageert. Maar doet hij dat niet, heb ik het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb.

Luc belde vanavond en bood aan om eens met Huub te praten. Huub vraagt zich dan af wat er te praten valt. Hij wil het niet. Ik ga morgen Luc bellen met die boodschap. Is wel moeilijk want dat is zijn aller aller beste maatje.
Lieve vrienden van Huub, familie, weet ik veel, allemaal natuurlijk. Huub komt even niet meer aan de telefoon. Wil even niet meer praten.
Doe nét als ik als je nog iets wilt zeggen tegen hem. Schrijf het op.Hij kan dan zelf bepalen of hij het wil lezen. Het hoeft niet, het is maar een idee, ik weet het ook niet meer.
Het is zo verdomd moeilijk als je de man van je dromen, die altijd zo verliefd op je was, zo gek met de kinderen kon zijn, alles voor je deed, je op handen droeg en je als een prinsesje behandelde, waar je zo mee kon lachen en waar je zo veel van HOUDT.....zo ziet opbranden.....als een nachtkaarsje.

Het is laat, ik ben moe, morgen schrijf ik meer, ik ga tegen hem aanliggen en zeggen dat de hééééle wereld van hem houdt.

Slaap zacht allemaal, liefs Monique.

19 Comments:

  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Geweldige Huub, ik denk aan je!! Kus

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Monique, we kennen elkaar niet, maar ik wil je toch laten weten dat ik geweldig vind wat je doet. Hou je taai!

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Hoi Monique,

    Wat een kippenvel en wat is het moeilijk. Maar hou vol hoor. Hoe zwaar het ook is, geniet van jou Huub!!

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Blogger Bert & Marja said…

    Met een brok in mijn keel heb ik jullie weblog tot nu toe gelezen. Jullie zijn beiden kanjers.
    Heel veel sterkte en kracht toegewenst.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb jou slechts een paar keer ontmoet Monique en ik ben jullie helaas misgelopen afgelopen zaterdag, maar wat ben jij een sterke vrouw en wat schrijf jij mooi en eerlijk. Ik wens jullie beide heel veel sterkte en ik gun jullie nog veel momenten waarin je elkaar weer even terug vindt en kan genieten van elkaar.

    Liefs, Marieke Besselink.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Lieve Monique, ook ik ken je niet, al heb ik soms het idee van wel. Zou graag willen dat ik het wat makkelijker kon maken voor je. Je doet het overigens fantastisch, ook al weet je 't soms ook even niet meer.
    Ik denk aan jullie.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Hoi Monique,

    het valt niet mee om de moed erin te houden. Ik kan me niet goed inleven in je situatie, maar ik hoop dat Huub zich snel realiseert dat hij de dagen met je moet koesteren. Wij denken veel aan jullie, en de machteloosheid om eigenlijk niets voor jullie te kunnen doen is kloten.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Huub, gozer, laat onder geen enkele voorwaarde de moed zakken en trek je niet terug voor de mensen om je heen dat is niet fair.
    Vloek een keer, scheld de wereld aan elkaar, maar doet dat in jezelf of hier op je eigen weblog en probeer zoveel mogelijk de Huub te zijn die we met zijn alle kennen hoe moeilijk dat ook mag wezen.
    Het is allemaal maar moeilijk te bevatten zeker voor jou maar ook voor de anderen om je heen.
    Ik zou willen dat ik wat voor je kon betekenen op welke manier dan ook, het enigste wat ik kan bedenken is denken aan je en hopen
    en blijven hopen.
    Laat God, Allah, Jehova, Boedha of welke naam eraan gegeven is het mij en de anderen maar uitleggen, ik en met mij vele andere snappen er niks meer van.
    Maar Huub je mag en kan niet opgeven dat is je stijl niet er is nu laten we zeggen nog 5 min blessuretijd en de wedstrijd kan nog keren in het voordeel van ons.
    Een goal is genoeg dus we kunnen nog kampioen worden dus strijden zullen we.

    Niets is sterker dan het ene woord
    ..........

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Lieve Huub en Mo, met tranen in m,n ogen lees ik steeds hier alles wat jullie door moeten maken, en steeds denk ik wat knap!en wat sterk!Mo je doet het heeeel goed!!Doen wat je kan is alles wat je kan doen, houd moed en we denken elke dag aan je !!dikke kus xx

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Klasse Hans.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Klasse Hans.

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Je bent een super tante! Echt zo sterk van je.
    Ik weet zeker dat huub je hulp waardeert en dat hij zielsveel van je houdt. Bedenk ook dat je je boosheid richt naar de mensen die het dichts bij je staan... naar jou dus.


    Denk veel aan jullie.

    sterkte

    knuffel Therese

     
  • At woensdag, 30 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Wat ontzettend moeilijk allemaal zeg...
    Mootje jij zo'n ontzettend sterke vrouw, ik heb echt onwijs veel respect voor je hoe je hiermee omgaat en alles zo mooi kan verwoorden!echt kippenvel!
    Ik leef met jullie mee...
    dikke knuffel voor jullie allemaal

     
  • At donderdag, 31 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Denk heel veel aan jullie, heel veel sterkte.

    Bollie

     
  • At donderdag, 31 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Heb er gewoon geen woorden voor....wat oneerlijk toch allemaal. We leven heel erg met jullie mee!!
    Dikke kus Saskia en Sunil

     
  • At donderdag, 31 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Lees dit met tranen in mijn ogen en een dikke brok in mijn keel.

    We denken heel veel aan jullie, ongelooflijk veel sterkte!

    Liefs Tom & Helma

     
  • At donderdag, 31 augustus, 2006, Anonymous Anoniem said…

    jeetje wat moet het moeilijk zijn je mannetje zo te zien.....en voor huub iedereen zo verdrietig te zien om hem!wat oneerlijk allemaal!!!
    Ik denk aan jullie.....
    Mo hou je taai he,anders kom ik effe bakelije..
    Liefs Danielle

     
  • At vrijdag, 01 september, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Hé Daantje, dat lijkt me lekker hoor, weer eens ouderwets bakkelij-jûh!!!!!!!!!!!

    Lieve allemaal, het valt niet mee, natuurlijk niet, maar we hebben verdome wél een partij vrienden zeg hé!!!!!!!!!!!!!

    En het sterkt ons elke dag weer.Súper hoe iedereen ermee omgaat.
    Terwijl ik weet dat het elke dag een beetje moeilijker wordt om er mee om te gaan. Want; wat moet je nog zeggen? Maar iedereen blijft tóch wát zeggen.Ook al weet je niks meer te zeggen......we weten dat het ok. is.

    Liefs allemaal van ons.

     
  • At zaterdag, 02 september, 2006, Anonymous Anoniem said…

    Goh Huub en Monique,Kom per toeval op deze site en MOEST jullie verhaal lezen.Wat een vreselijke oneerlijke ellende wat jullie overkomt.Het is net of ik mijn eigen verhaal lees,ik lees het niet alleen maar ik voel het ook,het verdriet van iemand zo weg te zien kwijnen waar je zoveel van houdt,de angst voor wat komen gaat en de machteloosheid wanneer je denkt niks te kunnen doen als iemand zoveel pijn en ellende heeft,dat radeloze gevoel wat je steeds hebt,vreselijk.Er is ook een andere kant aan dit alles.Hoe blij kun je niet opeens zijn met hele kleine dingen,een momentje van even wat minder pijn,een glimlach,het sterke gevoel van liefde en verbondenheid.De dankbaarheid die je kunt voelen omdat jullie beiden zo bijgestaan worden door familie en lieve vrienden.Van wat ik heb gelezen kan ik alleen maar zeggen...Huub, je bent een keiharde knokker,en Monique..misschien heb jij het gevoel dat ie je een beetje buiten sluit maar is dat wel zo? is dit niet zijn manier om jou te sparen misschien? Ik hoop dat jullie in de tijd die je nog samen mag hebben elkaar veel liefde kunnen schenken en heb zeer veel respect voor jullie beiden voor de manier waarop jullie beiden met huub zijn ziekte omgaan.

     

Een reactie posten

<< Home

 
eXTReMe Tracker